Svar: Afviser flaske - 6 mdr.

12. november 2023

Alder:
6 mdr.

Kære S.

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres rytme :)

Det lyder umiddelbart som om, at din dreng får lidt for store mængder skemad. Det lyder som om, at han lige nu er lidt for mæt af grød og mos, og derfor afviser mælken, og det er, som du selv skriver, vigtigt, at han får mælk/væske nok:)

Du fortæller, at han har problemer med forstoppelse, og at du giver ham laktulose og mikrolax for at holde maven igang, og derudover giver du ham ofte sveskemos dagligt. Det tyder på, at han skal have mere væske - ikke blot mælk, men også vand nok.

Det er godt, at du tilbyder ham vand til alle måltider. Du nævner dog, at han ofte tager få slurke og spytter resten ud. Måske skal du prøve med en anden kop. Han må f.eks. gerne få vand af en tudkop, hvis det er lettere for ham at drikke af den, og han så ikke spilder så meget, når han ikke er ældre, end han er:)

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor store mængder grød og mos din dreng spiser, men det er bedre, at han spiser f.eks. ¾-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop sammen med og efterfølgende tager imod sin flaske, end at han spiser 1.5 dl. grød eller mos og så afviser vand og mælk. Derfor kan det være nødvendigt, at du lige nu sætter mængden af skemad lidt ned. Derudover kan du overveje, om du i en periode skal forsøge at slå mellemmåltidet formiddag sammen med morgenmaden. Så han får frugtmos sammen med sin grød og ikke om formiddagen. På den måde skal han "kun" have mælk, før han puttes til formiddagslur, så han netop får mere mælk i maven.

Det vil normalt passe meget fint, hvis der går ca. 1.5 times tid mellem skemaden og flasken. Det lyder derfor fint, at han f.eks. spiser frokost omkring kl. 11.30 og så tilbydes flaske omkring kl. 13, når han puttes til sin middagslur. Det burde give fin plads i maven til begge dele...

Du kan med fordel også forsøge at give ham lidt mad i hånden, f.eks. friske bløde frugtbåde, ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, som han kan sidde og sutte på, gumle og gnaske sig igennem. Det vil være med til at stimulere ham mundmotorisk, styrke hans hånd-øje-koordination, og det vil også sætte lidt gang i hans mave- og tarmsystem. Da han har tænder på vej, skal du naturligvis holde ekstra øje med ham, når han sidder med mad i hånden:)

Hvis han lige nu ikke er så meget for grød om morgenen, så du som alternativ forsøge med lidt grødpandekager, klatkager, grødmuffins eller lignende. Så får han stadig "grød", men det er bagt eller stegt, og det kræver naturligt, at han kan sidde med det i hånden og spise det selv...

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og I sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Alternativt klatkager, grødpandekager, grødmuffins og vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til middagslur. Frugten gives lige nu sammen med morgengrøden i stedet, for at fokusere på væskeindtaget.

Når han vågner af sin formiddagslur, må du gerne tilbyde ham lidt vand at drikke, så han får lidt ekstra væske på dette tidspunkt.

Frokost 11.30: Øllebrød eller ...

Annonce

... grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter som blomkål og broccoli i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca. kl. 13 som nu. Hvis han ikke vil tage imod flasken her, kan du måske amme ham? Det vil give ham ekstra væske i maven og vænne ham til at indtage mere mælk i dagtimerne - og stille og roligt kan du så forsøge med flasken igen.

Tilbydes igen vand, når han vågner af sin middagslur, så han får lidt ekstra væske her.

Eftermiddag 16: Tilbydes måske blot ½ dl. frugtmos og vand af kop. Hvis han ikke vil flasken, så kan du give ham lidt mme af en kop om eftermiddagen, så han stadig får lidt ekstra mælk på denne måde.

Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres også her med f.eks. lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 20-20.30 som nu

Sen aften 23: Drømmeflaske

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

(Nat 02: Ammes evt. her, men denne amning afkortes, så den fylder mindre og mindre og til sidst helt kan undværes.)

Du skriver, at han ikke sover godt om natten, at han har en del opvågninger, hvilket naturligt er hårdt for dig... Jeg har en idé om, at du faktisk ammer ham om natten, når han vågner? Hvis du gør det, så får han sit væskebehov dækket via dig, og det vil naturligt forklare, hvorfor han så ikke drikker særlig meget om dagen. Når han afviser flasken før middagslur og om eftermiddagen, så kan det altså også hænge sammen med, at han har ammet hele natten...

Da jeg ved fra dine tidligere breve, at du gerne vil trappe ud af amning og gå over til flaske, så skal du derfor forsøge at finde balancen mellem at give ham lidt bryst, trøst, ro og væske om natten - men samtidig holde igen med brystet, for at vænne ham til, at det er om dagen, at han skal have sit indtag af væske dækket. Stille og roligt skal han lærer at sove igennem om natten, så han kan sove måske 6 timer uden mælk f.eks. fra kl. 23 til 05.

Lige nu vil det være rigtig fint, hvis han f.eks. får flaske kl 23, bliver ammet ca. kl 02 og igen ammes tidlig morgen 05. Men stille og roligt, så skal amningen kl 02 helt væk, så I begge kan få sovet her. Hvis du ammer om natten, så prøv derfor, om du kan afkorte amningerne, så han ikke fylder sig med mælk, i håb om at han så stille og roligt vil vise mere behov for at få sit væskebehov dækket om dagen. Og prøv samtidig om du kan øge hans indtag af væske om dagen f.eks. ved også at tilbyde lidt vand, når han vågner af sine lure, for på den måde at sikre, at han ikke behøver søge brystet ekstra om natten, fordi han reelt er tørstig :)

Så for at opsummere, så lyder det som om, at du skal holde mængden af skemad lidt nede, så der er mere plads i maven til mælk/væske i løbet af dagen. Du skal give mere vand i løbet af dagen f.eks. når din dreng vågner af sine lure, så han får sit væskebehov dækket mere i dagtimerne. Og så skal du skrue ned for amningerne om natten, så han lærer at væskehovet skal dækkes i dagtimerne og ikke længere om natten:)

Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej og giver lidt idé til, hvad du kan forsøge at ændre lidt på :)

Fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.